4. Ποιος είναι ο ρόλος και οι εξουσίες του Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων;
Ο περί Ελέγχου των Κρατικών Ενισχύσεων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2004, που τροποποιεί τους περί Ελέγχου των Δημοσίων Ενισχύσεων Νόμους του 2001 μέχρι 2003, τέθηκε σε ισχύ την 1.5.2004 με σκοπό τη διαφοροποίηση του ρόλου και των εξουσιών του Εφόρου Δημοσίων Ενισχύσεων, ως αποτέλεσμα της προσχώρησης της Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) και της αυτοδύναμης εφαρμογής των Κοινοτικών Κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων.
Με την προσχώρηση της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ε.Ε. από 1.5.2004, ο τελικός έλεγχος των κρατικών ενισχύσεων διενεργείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πιο συγκεκριμένα, ορισμένες εξουσίες του Εφόρου που σχετίζονται με την αξιολόγηση της συμβατότητας των προγραμμάτων ενισχύσεων και ατομικών ενισχύσεων με τη νομοθεσία για τις κρατικές ενισχύσεις έχουν περιέλθει στη δικαιοδοσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ωστόσο, ο Έφορος Δημοσίων Ενισχύσεων, ο οποίος έχει μετονομαστεί σε Έφορο Ελέγχου Kρατικών Ενισχύσεων, θα είναι το εθνικό σημείο επαφής και ο κρατικός συντονιστικός φορέας για θέματα κρατικών ενισχύσεων.
Ειδικότερα, ο Έφορος είναι υπεύθυνος, μεταξύ άλλων, για τα ακόλουθα:
Έγκριση προγραμμάτων ενισχύσεων / ατομικών ενισχύσεων βάσει των Απαλλακτικών Κανονισμών (Block Exemption Regulations)
Ο Έφορος είναι αρμόδιος για την έγκριση προγραμμάτων ενισχύσεων/ατομικών ενισχύσεων βάσει των Απαλλακτικών Κανονισμών (Block Exemption Regulations). Με βάση αυτούς τους Κανονισμούς, τα κράτη μέλη μπορούν να παραχωρούν ενισχύσεις που ικανοποιούν τους όρους που τίθενται από τους Κανονισμούς αυτούς χωρίς την εκ των προτέρων κοινοποίηση και εξασφάλιση της συγκατάθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μέχρι τώρα έχουν θεσπιστεί τέτοιοι κοινοτικοί κανονισμοί για τρεις οριζόντιες κατηγορίες κρατικών ενισχύσεων, δηλαδή για τις ενισχύσεις προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την επαγγελματική εκπαίδευση, καθώς και για την απασχόληση.
Γι’ αυτές τις κατηγορίες ενισχύσεων προβλέπεται ένα εξειδικευμένο σύστημα ελέγχου για το οποίο αρμόδιες είναι οι Εθνικές Αρχές κάθε κράτους μέλους.
Η Αρμόδια Αρχή, δηλαδή Υπουργεία, Ημικρατικοί Οργανισμοί, Τοπικές Αρχές κτλ, πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης κρατικής ενίσχυσης που εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες έχει υποχρέωση να κοινοποιεί προσχέδιο της εν λόγω ενίσχυσης στον Έφορο. Ο Έφορος οφείλει εντός δύο μηνών από την ημερομηνία κοινοποίησης του προσχεδίου να το αξιολογήσει και να το εγκρίνει ή να το απορρίψει, με αιτιολογημένη απόφασή του που δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα. Κανένα προσχέδιο κρατικής ενίσχυσης δεν τίθεται σε ισχύ, χωρίς να έχει εκδοθεί απόφαση από τον Έφορο.
Αναφέρεται σχετικά ότι γύρω στα μισά προγράμματα ενισχύσεων/ατομικές ενισχύσεις που έχουν εγκριθεί μέχρι σήμερα από τον Έφορο αφορούν ενισχύσεις προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις και για επαγγελματική εκπαίδευση, δηλαδή εγκρίθηκαν με βάση δύο απαλλακτικούς κανονισμούς.
Έκδοση γνωμοδοτήσεων για τις υπόλοιπες κατηγορίες ενισχύσεων
Κάθε Αρμόδια Αρχή, πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης κρατικής ενίσχυσης που δεν εμπίπτει στους Απαλλακτικούς Κανονισμούς (π.χ. Έρευνα και Ανάπτυξη, Περιβάλλον, Περιφερειακές Ενισχύσεις), έχει υποχρέωση να κοινοποιεί προσχέδιο της εν λόγω ενίσχυσης στον Έφορο. Ο Έφορος, εντός δύο μηνών από την ημερομηνία κοινοποίησης του προσχεδίου ενίσχυσης, εκδίδει γνωμοδότηση που τίθεται ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου ή της κατά νόμο Δημόσιας Αρχής. Κανένα σχετικό προσχέδιο κρατικής ενίσχυσης δεν τίθεται σε ισχύ, χωρίς να έχει εκδοθεί γνωμοδότηση από τον Έφορο.
Κάθε νέο σχέδιο ενισχύσεων και κάθε τροποποίηση υφιστάμενου σχεδίου ενισχύσεων που δεν εμπίπτει στους Απαλλακτικούς Κανονισμούς πρέπει να κοινοποιείται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εφόσον ληφθεί ανάλογη απόφαση, την υποχρέωση κοινοποίησης αναλαμβάνει ο Έφορος. Το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος δε δύναται να εφαρμόσει τα σχεδιαζόμενα μέτρα πριν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταλήξει σε τελική απόφαση.
Έλεγχος της εφαρμογής των κοινοτικών κανόνων για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (ενισχύσεων τύπου de minimis)
Τα κράτη μέλη απαλλάσσονται από την υποχρέωση κοινοποίησης των ενισχύσεων που ρυθμίζονται από τον Κανονισμό 69/2001 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με τον Κανόνα αυτό (γνωστό ως κανόνα ενισχύσεων de minimis ή κανόνα ενισχύσεων ήσσονος σημασίας) επιτρέπεται η χορήγηση ενισχύσεων στην ίδια επιχείρηση σε μία τριετία που δεν υπερβαίνουν τα 100.000 ευρώ (£57.000). Το ποσό αυτό εκτιμάται ότι δε νοθεύει τον ανταγωνισμό σε βαθμό επηρεασμού των ενδοκοινοτικών συναλλαγών και επομένως οι ενισχύσεις de minimis δεν αποτελούν ενισχύσεις κατά την έννοια των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων, οπότε και δεν εφαρμόζονται οι εν λόγω κανόνες.
Oι ενισχύσεις de minimis δεν κοινοποιούνται στην Επιτροπή αλλά τα κράτη μέλη είναι αποκλειστικά υπεύθυνα για να παρακολουθούν εάν η ενισχυόμενη επιχείρηση έχει κάθε φορά υπερβεί ή όχι για την κρίσιμη τριετία το ανώτατο όριο σώρευσης των ενισχύσεων de minimis, δηλαδή τις 100.000 ευρώ.
Ο Έφορος θα εξακολουθήσει να διατηρεί το κεντρικό μητρώο όπου καταχωρούνται ηλεκτρονικά όλες οι πληροφορίες για τις ενισχύσεις de minimis προκειμένου να διαπιστώνεται ότι τηρείται το ανώτατο όριο.
Θα πρέπει να αναφερθεί εν προκειμένω ότι μέχρι σήμερα τριάντα προγράμματα έχουν χαρακτηριστεί από τις Αρμόδιες Αρχές ως de minimis.
Υποβολή στην Επιτροπή στοιχείων σχετικά με κρατικές ενισχύσεις που χορηγούνται στη Δημοκρατία
Ο Έφορος υποβάλλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οποιαδήποτε στοιχεία ζητούνται από αυτήν σε σχέση με κρατικές ενισχύσεις που χορηγούνται στη Δημοκρατία.
Ετήσιες Εκθέσεις
Ο ΄Εφορος ετοιμάζει και υποβάλλει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Ετήσια Έκθεση για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, με παρατηρήσεις και εισηγήσεις, και Ετήσια Στατιστική Έρευνα για την παραχώρηση κρατικών ενισχύσεων.
Εκπαίδευση των Αρμόδιων Αρχών και άλλων ενδιαφερομένων
Ο Έφορος εκπαιδεύει και ενημερώνει όλες τις Αρμόδιες Αρχές (Υπουργεία, Ημικρατικούς Οργανισμούς, Τοπικές Αρχές κ.α.) και τους εμπλεκόμενους φορείς (π.χ. ΚΕΒΕ, ΟΕΒ κλπ) για τις εξελίξεις στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων.
Εκπροσώπηση της Δημοκρατίας
Ο Έφορος αντιπροσωπεύει τη Δημοκρατία στη Συμβουλευτική Επιτροπή για τις κρατικές ενισχύσεις και σε οποιαδήποτε άλλη επιτροπή, σώμα, ομάδα εργασίας, συνέδριο που αφορά θέματα παροχής κρατικών ενισχύσεων που λαμβάνει χώρα είτε στη Δημοκρατία είτε στο εξωτερικό.